Södra i årtal

Då & nu

1836 Borgare- och hantverksskolan (Borgarskolan) grundas i Stockholm, på
Malmskillnadsgatan 58.

1881 Kvinnliga elever välkomnas på Borgarskolan.

1918 Folkhögskolelinjen, idag Södra Stockholms folkhögskola, grundas på Borgarskolan.

1926 Folkhögskolelinjen blir en folkhögskola och byter namn till Stockholms folkhögskola.

1930 Kulturpedagogiska institutet blir en del av Stockholms folkhögskola.

1931 Borgarskolan flyttar till Kungstensgatan 4, vid Jarlaplan.

1941 Stockholms folkhögskola byter namn till S:t Eriks folkhögskola.

1954 Musikpedagogiska institutet blir en del av S:t Eriks folkhögskola.

1968 Levande Verkstads metodkurs startas på Birkagårdens hemgård på Karlbergsvägen men är ännu inte en del av S:t Eriks verksamhet.

1971 S:t Eriks folkhögskola kommunaliseras. Stockholms stad är ny huvudman. Politiker från Stadshuset sitter med i föreningens styrelse.

1971 Borgarskolan läggs ner.

1971 Musikpedagogiska institutet bryter sig loss från skolan och blir en självständig enhet med namnet Kommunala musikskolan.

1974 Grundskolan för konstnärlig utbildning (Grundis) blir en del av skolan.

1983 Kulturpedagogiska institutet och Grundis bryter sig loss från skolan och blir självständiga enheter.

1983 Levande Verkstad flyttar från Årsta gamla skola till Årstagårdens folkhögskola, som precis har tagit över de lokaler där Årstagårdens skola tidigare har huserat.

1991 Årstagårdens folkhögskola, med Levande Verkstadsutbildningen, och S:t Eriks folkhögskola går ihop och bildar den gemensamma organisationen Stockholms folkhögskola. Verksamheten organiseras därefter om för att flytta ut undervisningen till de nya förorterna Rinkeby, Skarpnäck och Långbro.

1992 I Stadshuset fattas beslut om att staden inte längre ska vara huvudman för Stockholms folkhögskola. Detta leder till att skolan har svårt att hitta lokaler med rimlig hyra.

1993 Stockholms folkhögskola privatiseras under namnet Stiftelsen Stockholms Folkhögskola. Ny huvudman blir Folkuniversitetet.

1997 Långbro Folkhögskola blir en självständig folkhögskola, med Folkuniversitetet som huvudman.

2007 Verksamheten flyttar till Skärholmen och byter namn till Södra Stockholms folkhögskola. Ett skäl till flytten är hyreshöjning i de gamla lokalerna.

2018 Södra Stockholms folkhögskola flyttar till Slagsta i Botkyrka, i fina och rymliga industrilokaler från 50-talet med utsikt mot Mälaren och Vårby.