Skolans historia

Södra Stockholms Folkhögskola – en skola med djupa rötter

Södra Stockholms Folkhögskola grundades redan år 1918, under namnet Folkhögskolelinjen. Att starta folkhögskolor låg i tiden – både arbetarrörelsen och många andra folkrörelser startade folkhögskolor under den här perioden. Man ville sprida bildning i de breda folklagren.

Folkhögskolelinjen var en del av Borgare- och hantverksskolan i Stockholm. Borgarskolan hade grundats redan år 1836 av en grupp hantverkare i samband med att skråväsendet avskaffades. Gesäll -och mästerprov, som till exempel frisörer och bagare fortfarande idag kan avlägga, är en kvarleva av just skråväsendet.

Borgarskolan startades för att erbjuda utbildning inom olika hantverksyrken då skråväsendets reglering av hantverksyrkena inte längre fanns kvar. Borgarskolan, som till en början hade haft just borgare som elever, började så småningom locka till sig elever från alla samhällsklasser. Mot slutet av 1800-talet välkomnades även kvinnor. Folkhögskolelinjen förblev en del av Borgarskolan fram till 1971, då Folkhögskolelinjen kommunaliserades och bytte namn till S:t Eriks folkhögskola. Själva Borgarskolan lades i samma veva ner.

Namnbyten

Södra Stockholms Folkhögskola har bytt namn många gånger under åren. Folkhögskolelinjen bytte namn till Stockholms folkhögskola, som så småningom blev S:t Eriks folkhögskola. Därefter kallades skolan återigen för Stockholms folkhögskola ett tag, för att sedan byta namn till Långbro folkhögskola. År 2007 bytte vi till sist till vårt nuvarande namn, Södra Stockholms Folkhögskola.

Skolan flyttar

Skolan har också flyttat ett par gånger. Först flyttade skolan inom centrala Stockholm och sedan ut i förorten. I början av 90-talet flyttade vi verksamheten till Rinkeby, Långbro och Skarpnäck. Vår målsättning var att bygga relationer och samarbeten lokalt, med både medborgare och organisationer. Bland annat samarbetade vi med lokala hyresgästföreningar och stadsdelsförvaltningar.

Skolans kurser

Vid alla skolorna – i Rinkeby, Långbro och Skarpnäck – kunde eleverna läsa Allmän kurs. I Rinkeby fanns dessutom kurserna Skriv och berätta och Vävkursen. I Skarpnäck kunde man läsa Fritidsledarlinjen och på Långbro fanns Levande Verkstads metodkurs, Bildkursen och 1999 startade Projektverkstan. År 1993 grundades Konstskolan Linnea på skolan i Långbro. Konstskolan Linnea är en treårig eftergymnasial konstutbildning för personer med lindriga intellektuella funktionsvariationer. Levande Verkstads pedagogutbildning och Projektverkstan finns kvar på Södra Stockholms folkhögskola. Konstskolan Linnea flyttade hösten 2018 till Skarpnäcks folkhögskola.

Ny huvudman

År 1992 bestämde den borgerliga majoriteten i Stadshuset att staden inte längre skulle vara huvudman för folkhögskolan. Ny huvudman blev Folkuniversitetet och Stiftelsen Stockholms folkhögskola, vilket har inneburit nya möjligheter för skolan.

Efter många år i Långbro blev skolan tvungen att flytta år 2007, då hyran var på väg att bli för hög. Flyttlasset gick till Skärholmens centrum och i samband med det bytte skolan namn till Södra Stockholms Folkhögskola.

Tio år senare, år 2018, var det dags igen. Vi hade växt ur lokalerna, de var slitna och inte längre ändamålsenliga. Nu gick flyttlasset till nya fina lokaler i Slagsta, norra Botkyrka. Namnet Södra Stockholms Folkhögskola kunde vi dock behålla.

Södras framtid

Vårt namn och vår adress må ha bytts emellanåt, men vår passion för folkbildning har bara vuxit sig större genom åren. Hos oss får du som deltagare möjlighet att utvecklas både som människa och medborgare.